Verwarring bij bezorgers en ontvangers van folders en kranten

Verwarring bij bezorgers en ontvangers van folders en kranten
De gemeente Rotterdam heeft voor flinke verwarring gezorgd bij bezorgers en ontvangers van ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen.


Volgens een berichtgeving van de gemeente zouden huishoudens zonder Ja-Ja sticker op de brievenbus per 1 januari 2020 geen ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen meer krijgen.

De gemeente Rotterdam gaat echter pas per 1 april 2020 over tot invoering van de nieuwe stickers (geen geintje). Dit besluit is genomen omdat er te weinig tijd zat tussen bekendmaking en uitvoering. Ook waren er te weinig stickers op voorraad bij de Stadswinkels van de gemeente.

Wie geen sticker op de brievenbus heeft, ontvangt geen ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen. Met de invoering van de stickers hoopt de gemeente ruim 3 miljoen kilo papier per jaar te besparen. Dat betekent echter niet dat de afvalstoffenheffing hierdoor omlaag gaat.

Veel bewoners begrijpen de maatregel van de gemeente niet dat ze nu expliciet een sticker op hun brievenbus moeten plakken om ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen te blijven ontvangen. Bestaande stickers blijven geldig.