Locatie van 112-bellers sneller bekend dankzij AML

Locatie van 112-bellers sneller bekend dankzij AML
Centralisten van de meldkamers kunnen al tijdens een gesprek zien waar 112-bellers met een Android telefoon zich bevinden. Zij gebruiken hiervoor Advanced Mobile Location (AML).


Vanaf deze maand sturen Android telefoons tijdens het 112-gesprek automatisch uw locatiegegevens naar de centralist die u op dat moment aan de lijn heeft. De centralist vraagt ook nog zelf waar u bent, om er zeker van te zijn dat de hulp naar de juiste plek wordt gestuurd.

AML werkt alleen zo lang u belt met 112, ook als de locatievoorzieningen van uw telefoon uit staan. Na het gesprek schakelt AML zichzelf uit.

De vraag ‘’Waar bent u?’’ is in een situatie waarin de beller onder druk staat, een lastige vraag. Soms weten mensen in nood het even niet meer of is de precieze locatie niet gemakkelijk te beschrijven. Bijvoorbeeld in een uitgestrekt bos of duingebied.

AML kan de meldkamer een nauwkeurig antwoord op die vraag geven en dat kan het verschil maken. Zeker als elke seconde telt!

Meer informatie over AML vindt u in de Vraag en antwoord AML (MS-Word document). Later in 2019 werkt AML ook op iPhones.

Bron: Politie.nl

Chat openen